Bandak-Norsjøkanalen stod ferdig i 1892. 500 mann jobbet i fem år for å bygge det imponerende anlegget. Langs den 17 kilometer lange strekningen mellom Ulefoss og Strengen ble det bygd 14 sluser med en samlet høydeforskjell på 57 meter.
Av sluseanleggene er Vrangfoss det største og mest imponerende og «det kunstverk, der for alle tider vil stå som et vidnesbyrd om den dygtighed der besjæler denne tids ingeniører i vort land og altid vil være det blandt anlæggets 6 underværker der vil udøve størst tiltrækningskraft på den reisende og aldrig gå ham afminde» (Teknisk Ugeblad 1892).
Slusene betjenes på samme måte i dag som da de ble bygget.
Ulefoss
Ved innseilingen til Ulefoss sydfra bør du være påpasselig. Hold tilstrekkelig til styrbord utenom øya Torva. Mellom denne og fastlandet er det langgrunt. Gjesteplasser finner du ved Ulefoss gjestebrygge. Seilbåter bør legge til på ytre brygge for å få tilstrekkelig dybde. Diesel- og bensinanlegg på brygga.
Eidsfoss, Vrangfoss og Lunde sluser
Like etter Ulefoss kommer du til innseilingen til Eidsfoss sluseanlegg. Der er det to slusekammer, og løfthøyden er 10 m. I Eidsfoss er det tydelig å se hvordan sluseanlegget ble anlagt. Slusene er hugget inn i fjellet. Slusevokterboligen har eget bakstehus og ligger idyllisk til med utsikt over slusene. Ved siden av ligger dammen med kraftanlegget.
Kjeldal og Hogga sluser, Strengen til Flåvatn
Turen går videre, og Kjeldal er neste sluseanlegg. Der ligger den andre gummidammen i vassdraget. Ved dette sluseanlegget er det også slusevokterbolig og en smiebygning. Legg også merke til det gamle «nålehuset» ved nordre damfeste. Her ble stengemateriellet, «nålene», oppbevart til bruk i den gamle nåledammen.
www.kviteseid.kommune.no
www.kviteseidbyen.no